کنترل های کنار فرمان
انتشار : 3 ماه پیش
آخرین بروزرسانی : 5 روز پیش
کنترلهای کنار فرمان:
وظیفه این کنترلها ، فعال یا غیر فعال کردن تجهیزات
الکتریکی خودرو به شرح زیر می باشد :
- چراغ های
خودرو
- راهنما
- بوق
- برف پاک
کن های جلو و عقب
- کنترل رادیو
- تریپ کامپیوتر
- کروز
کنترل
تمامی موارد فوق باید به گونه ای باشد که
راننده به راحتـی و بـدون نیـاز بـه برداشتن چشم از جاده و رها کردن فرمان به آنها
دسترسی داشته باشد .
کنترلهای کنار فرمان ساده :
منظور از کنترلهای ساده آن نوع کنترلهایی است که در آنها هر کلیـد کنتـرل از طریق یک سیم اختصاصـی کنتـرل سیسـتم مربوطـه را انجـام مـی دهـد . هـر موقعیت دسته ، مانند یک کلید مجزا عمل مـی کنـد .( نظیـر خـودرو پرایـد) بـر حسـب نـوع خـودرو ، کنترلهـا یـا مسـتقیماً باعـث فعـال یـا غیـر فعـال کـردن سیستمهای الکتریکی می شوند و یا سیگنالی را برای یک کنترل یونیت ارسـال می کند تا کنترل یونیت دستور مناسب را به سیستم مربوطه ارسـال نمایـد در حالت دوم ، توسط دستگاه عیـب یـاب مـی تـوان تغییـر وضـعیت (status) را مشاهده نمود .
کنترلهای کنار فرمان جریان کم:
در این نوع از کنترلها از الکترونیک بهره گرفته
شده است این به معنی آن است که هر موقعیت دسته کنترل ، مرتبط با یک مدار الکترونیکی
بوده که درخواست مربوطه را به صورت کد در آورده و برای کامپیوتر ارسال می کند .
مزیت استفاده از این تکنولوژی کاهش مقدار سیمها
در قسمت بالایی میل فرمان و نیز کاهش عمده شدت جریـان عبـوری از کلیـدها می باشد این
تکنولوژی در خصوص چراغها و برف پاک کن بکار گرفته شده و قسمت اصلی آن تشکیل شده از
شبکه ای از دیودها که در واحد کنترل مربوطه قرار گرفته اند .
نحوه کارکرد : شبکه دیودها توسط 10سیم و به شرح زیر از دو قسمت به UCHیا کامپیوترمرکزی متصل می شود .
قسمت ورودی: شامل 5سیم
بوده و توسط UCHو به واسطه یک مقاومت به برق مثبت متصل می شوند .
پایه های (10 ،13 ،8 ،12 ،4)
قسمت خروجی : شامل5 سیم بوده و توسط UCHو به واسطه ترانزیستور به بدنه ( منفی) متصل می شوند ( پایه
های 14 ،2 ،5 ،3و 9 )
هر کلید در کنترلهای فرمان متناظر با یکی از دیودها
است در صورت بسته شدن هر کلید دیود مربوطه توسط
UCH و از راه مقاومت تغذیه می شود ( سمت آند)
در ضمن سمت کاتد متصل به ترانزیستور داخل UCHمی باشد .
نحوه عملکرد کنترلهای کنار فرمان جریان کم :
UCHپشت سرهم و هر 10میلی ثانیه ، ترانزیستورها
را فعال کرده و بلافاصله تغییر وضعیت ( عبور جریـان) در مسـیرهای 4 ، 13 ،8 ،12و 10 را بررسی می کند
در صورت تغییر جریان مصرفی ، متوجه ارسال فرمان از کلید مربوطه می گردد .
وضعیت خاموش یا دور کند برف پاک کن: WIPERS0
برف پاک کن جلو با دور تند: ESS
GV
برف پاک کن عقب: REAR WIPER
چراغها خاموش : CODE0
چراغهای کوچک جانبی: SLIDE LIGHTS
حالت اتوماتیک چراغها: ALS
چراغ نور پائین : OPENING CONTROL
تبدیل نور پایین و بالا: INVC/P
نور بالای هشدار دهنده: AP
مه شکن جلو : BAV
مه شکن عقب : BAER
سیم عیب یابی شماره DIAG1:1
سیم عیب یابی شماره DIAG2 :2
سیم عیب یابی شماره DIAG3 :3
سیم عیب یابی شماره DIAG4 :4
سیم عیب یابی شماره DIAG5 :5
تایمر برف پاک کن حساسیت MC :1
تایمر برف پاک کن حساسیت MC1 :2
تایمر برف پاک کن حساسیت MC2 :3
تایمر برف پاک کن حساسیت MC3 :4
راهنمای سمت راست : (RH) CLD
راهنمای سمت چپ: (IH) CLD
مثال:
در صورت عبور جریان از داخل ترانزیستور بعد از
فعال شدن ، وضعیت منطقی =1
در صورت عدم عبور جریان از داخل ترانزیستور بعد
از فعال شدن ، وضعیت منطقی = 0
موقعیتهای 1و 2در واقع بیانگر دو موقعیت مختلف قرارگیری دسته کنترل می باشند :