سیستم ضد سرقت خودرو

انتشار : 2 ماه پیش
آخرین بروزرسانی : 2 ماه پیش

سیستم ایموبیلایزر به منظور جلوگیری از سرقت خودرو طراحی شده است سیستم فوق با پیشرفت صنعت الکترونیک روز به روز جدیدتر و میزان کارائی آن بالاتر رفته است این سیستم با توجه به نسل های مختلف ، دو کار اصلی مدیریت باز و بست درها و روشن کردن خودرو را بر عهده دارد . تفاوت دزدگیر با ایموبیلابیزر در این است که دزدگیر صرفا آلارم می دهد و خودرو و اشیای درون آن را محافظت می کند ولی در ایموبیلایزر امکان جابجایی خودرو را سلب می کند.

نسلهای مختلف سیستم ایموبیلایزر

سیسـتمهای ضـد سـرقت روز بـه روز پیشـرفت نمـوده اسـت اولـین نسـل سیستمهای ضد سرقت شامل سه مدل V1',V1T,V1می باشد نسل دوم این سیستم شامل مدلهای V2وV2کریپته می باشد و دسته آخـر نسل سوم سیستمهای مذکور ارائه شده است .



مدیریت باز و بست درها

توجه شود که مدیریت باز و بست درها با مـدیریت روشـن کـردن خـودرو متفاوت می باشد . سیستمهای قدیمی با استفاده از امواج مادون قرمز و در سیستمهای جدید از امواج رادیو فرکانسی استفاده می گردد . در سیسـتمهای مـادون قرمـز گیرنـده هـای آن پشـت آینـه جلـو و روی کلیدهای چراغ داخل اتاق قرار دارد . رنگ آن مشکی متمایـل بـه بـنفش بوده و دارای  3دیود می باشد. در سیســتمهای رادیــو فرکانســی بــه جــای دیودهــا ازآنــتن فرســتنده (کلید) استفاده می شود و گیرنده آن میتواند هر جای خودرو قـرار داشـته باشد مثلاً داخل دکودر(UCH) روی سقف و ... در شکل روبرو نمایی از UCH یک خودرو مشاهده می شود .

لازم به ذکر است که دکودر در داخل  UCHقرار دارد . در ضمن قطعه UCHدر خودروهای مختلف و بر اساس سیستمهای آن به نامهای دیگری نیز خوانده می شود مثلا در خودرو زانتیا این وظیفه بر عهده قطعه ای به نام   CPH می باشد .کد از فرستنده به داخل دکودر ارسال می شود دراین حالت کد فرستنده با کد داخل دکودر مقایسه می شود در صورتی که کدها با همدیگر هم خوانی داشتند در خودرو باز می شود ، چراغ سقف روشن شده و زنگ خطر ( در خودروهای نسل اول) قطع می شود تا کنون بیرون خودرو هستیم و سیگنال در دکودر می ماند و فرآیند باز کردن درها به اتمام می رسد . سیستم ارسال کد جهت باز و بست درها بر دو نوع می باشد :

1-   :Fixedدر این حالت همواره یک کد بین فرستنده و دکودر رد و بدل می شود به عبارتی این کد همواره ثابت می باشد در سیستمهای نسل اول مکانیزم باز و بست درها با کد ثابت انجام می گیرد . از مشکلات سیستم مذکور این است که امکان کپی کردن و یا پاک کردن کد مذکور به دلیل ثابت ماندن آن بسیار زیاد می باشد .

 :Rolling -2در این حالت با هر بار ارسال کد از سوی فرستنده کد تغییر می کند و پس از مقایسه کد ارسالی با کد موجود در دکودر نسبت به بازکردن قفل درها اقدام می شود .

 


مدیریت باز و بست درها در نسل اول V1

 (1در نسل اول خودروها (V1',V1T,V1) اگر در خودرو با استفاده از ریموت باز شد با همان کد باز کردن خودرو می توان خـودرو را روشـن نمود لذا اگر در هنگام نشستن در خودرو ، درب آن بسته باشد خودرو روشن نمی شود .

 (2در  V1اگر باتری ریموت تمام می شد امکان روشن کردن خودرو وجود نداشت بنابراین یک کارت کـه یـک کـد  4رقمـی روی آن بـود بـه مشتری می دادند که وقتی ریموت خراب می شد با این کد امکان روشن کردن خودرو را داشته باشـند و در را نیـز بـا کلیـد مکـانیکی بـاز می نمودند در ضمن تمامی خودروهای نسل اول فرستنده آن با اشعه مادون قرمز کار می کند .

 (3در خودروهای نسل اول فاقد چراغ ایموبیلایزر بوده و چراغ عیب یاب سیستم انژکتور هر دو کار را مشترکاً انجام می داد.

 (4در حالت خرابی ریموت ، با قرار دادن کلید در جا سوئیچی چراغ عیب یاب روشن می شد پدال گاز را تا آخـر فشـار داده چـراغ عیـب یـاب خاموش می شد از طریق دکمه روی برف پاک کن ( مثلا کد  3524) ابتدا دکمه را  3 بار با فواصل زمانی  1 ثانیه که هر بار چراغ عیـب یـاب آن را تائید می کرد وارد کرده بعد از آن پدال گاز را ول کرده و مجدداً برای کدهای 5و2و 4نیز همین کار را انجام داده و پس از وارد کردن عدد 4 و تائید توسط چراغ عیب یاب ، چراغ عیب یاب به کلی خاموش شده و ایموبیلایزر غیر فعال می شود .خودرو روشن مـی گـردد و تـا زمان جا زدن باطری ریموت یا تعمیر آن نیازی به وارد کردن کد ندارد .



مقایسه مدیریت باز و بست درها در نسل اولV1,V1T

 (1کد ارسالی در نسلهای V1و V1Tثابت بوده و امکان کپی کردن آن بسیار بالا است .

 (2اگر کارت مذکور یا کلید گم شود توسط شخصی که آن را پیدا کند امکان روشـن کردن خودرو وجود دارد.

 (3در نسل V1Tیک کورنومتر اضافی نسبت به V1دارد به صورتیکه هنگامی که در خودرو باز بوده و فراموش کرده ایم در را ببندیم تا  15دقیقه امکان روشن کـردن خودرو وجود داشته بعد از آن دیگر خودرو روشن نمی شود اما در  V1تا هر زمان که بخواهیم پس از باز شدن در خودرو امکـان روشـن کـردن خـودرو وجـود دارد ( غیر از مدلهای ارسالی به انگلستان که زمـان آن  3دقیقـه در نظـر گرفتـه شـده است.)


 مدیریت باز و بست درها در نسل اول V1

 (1از’ V1 به بعد تمامی مدلها برای باز و بستن در ازکد متغیر استفاده می کنند .

 (2این نسل بر خلاف دو نسل قبلـی فاقـد کـارت کـد بـوده و کـد SECURITYبایستی از TECH LINE دریافت شود .

 (3در ’ V1از یک کد  5رقمـی اسـتفاده مـی شـود کـه بـر روی دوکلیـد آن فـرق می کند و هر کلید آن یک کد مجزا دارد اگر یک کلید  Jو دیگری  Iباشد و کلیـد J را گم کردیم باید از طریق  TECH LINEاطلاعات آن را بگیریم برای این منظـور باید اطلاعات روی اتیکت موجود بر روی ریموت  I را برای دریافت  SECURITYCODE   کلید  Jداشته باشیم پس از ساختن کلید و داشتن کد، سیستم را مجـدداً سنکرونیزه کنیم .



2Vساده بدون ترانسپوندر

1-    10دقیقه بعد از باز شدن درها سیستم IMMOمربوط به روشن کردن خودرو غیرفعال می شود

2-   چراغ عیب یاب انژکتور جلو داشبورد وجود دارد ولی فقط برای سیستم انژکتور کار می کند در این نسل یک چراغ مخصوص ایموبیلایزر نیز وجود دارد که در هنگام روشن کردن خودرو به مدت  3ثانیه روشن شده و اگر مشکلی وجود نداشته باشد خاموش می گردد .

3-   در صورت وجود مشکل به جای چشمک زدن در فواصل زمانی  1ثانیه ، در فواصل زمانی  4ثانیه چشمک می زند .

4-   مشکلی که در نسل اول وجود داشت این بود که با قرار دادن یک  ECUانژکتوری نو ، دکودر فوراً کد خود را می فرستادو چون فضای ECU خالی بود آن کد را به عنوان  BASEمی گرفت و خودرو بدون هیچ برنامه ریزی روشن می شد ولی در V2ساده این مشکل برطرف گردید .

5-   در ABSENT FRAMEنسل دوم یک سیگنال بین  ECUانژکتور و دکودر همیشه در حال انتقال می باشد و این صرفا به منظور قفل کردن کامپیوترهای نو صورت می پذیرد و این با سیگنال اصلی متفاوت می باشد.

6-   کد مذکور در حافظه  ECUانژکتور ذخیره نمی گردید و از طریق یک سیم ارتباطی صورت می گرفت که با قطع سیم مذکور سیستم شبیه نسل اول می گردید و خودرو روشن می گردید.

7-   در این نسل مانند نسل اول با باز کردن درها توسط ریموت امکان روشن شدن خودرو وجود دارد.لکن از کدهای متغیر استفاده می شود و تغییراتی در برنامه  ECUانژکتور نسبت به ' V1صورت گرفته است به شکلی که امکان کپی کردن و یا پاک کردن کدها مشکل تر گردید .

8-   علیرغم موارد ذکر شده در V2ساده کد آن قابل پاک شدن بود ولی از نسل بعد از آن  V2ترانسپوندر)کریپته( کد بر روی کامپیوتر انژکتور ذخیره می شد و امکان پاک شدن آن وجود نداشت. در این نسل علیرغم آنکه فرستنده آنها دارای CHIPمی باشد ولی از امواج اشعه مادون قرمز استفاده می کنند .


نسل دوم سیستمهای ضد سرقت (V2)با ترانسپوندر:

تا به حال سیستم معرفی شده صرفاً به منظور باز و بست درها عنوان شد که نهایتا منجر به روشن کردن خودرو پس از باز شدن درها می گردید )نسل اول و اوایل نسل دوم(

در نسل دوم به بعد سیستم فرستنده با امواج رادیو فرکانسی کار می کند و دارای chip الکترونیکی و ترانسپوندر نیز می باشد که پس از باز کردن در مانند نسل اول برای روشن کردن خودرو یک سیستم دیگری وجود دارد به شکلی که فرآیند باز و بستن درها به روشن کردن خودرو ارتباطی نداشته و این همان نسل دوم سیستمهای ایموبیلایزر می باشد .

Transmitter(فرستنده) :

فرستنده این سیستم در داخل کلید خودرو تعبیه شده است سیستمهای نسل اول و اوایل نسل دوم به صورت اشعه مادون قرمز بوده و در سیستمهای جدید از امواج رادیو فرکانسی به همراه یک chip الکترونیکی و ترانسپوندر استفاده می شود .




اجزای اصلی سیستم ایموبیلایزر ( نسل دوم به بعد) :

از نسل دوم به بعد ، فرستنده کلید دارای  CHIPالکترونیکی می باشد . در ضمن قطعه ترانسپوندر نیز به سیستم اضافه شده است پس از باز کردن درها و جا دادن کلید در جا سوییچی ، مثبت سوئیچ به دکودر رفته و دکودر از ترانسپوندر می خواهد که کد ارسالی از سوی  CHIPرا کنترل کند ارتباط بین  CHIPو ترانسپوندر توسط جریان القایی صورت می پذیرد.



ترانسپوندر

قسمت الکترونیکی حلقه ترانسپوندر یک جریان متناوب با فرکانس بالا به سیم پیچ (بوبین) آن می دهد .

در دور بوبین به دلیل این جریان یک میدان مغناطیسی ایجاد می شود در داخل CHIP نیز یک عنصر مغناطیسی وجود دارد و  CHIPبر اساس کدی که دارد و نوع برنامه اش سیگنال را تغییر می دهد و نهایتاً سیگنال(جریان) در ترانسپوندر عوض می شود و با استفاده از یک خط ارتباطی ، حلقه جوابی به دکودر می دهد و کد CHIPرا می پرسد در واقع  ، CHIPمیدان مغناطیسی ترانسپوندر را تغییر می دهد و سیگنال جدید از ترانسپوندر به دکودر می رود و این سیگنال جدید همان کد ارسالی است ترانسپوندر فقط جابجا کننده سیگنال است و می توان از روی یک خودرو باز کرد و روی یک خودروی دیگر آن را نصب نمود بدون آنکه در عملکرد سیستم مشکلی ایجاد شود .

CHIPمیزان برق مورد نیاز را از جریان القایی حلقه دریافت می کند در خودرو زانتیا از قطعه CPHبه جای  UCHاستفاده می گردد که به لحاظ عملکردی در سیستم ایموبیلایزر ، تفاوت چندانی ندارد و صرفا نام آن متفاوت است .




ترانسپوندر  4رشته سیم دارد .

1)    منبع تغذیه (مثبت)

2)    اتصال بدنه (منفی)

3)    سیگنال رفت

4)    سیگنال برگشت

در بعضی خودروها  3سیمه می باشد به شکلی که سیگنال رفت و برگشت از طریق یک سیم جابجا می شود .

دکودر

پس از آنکه دکودر از طریق ترانسپوندر کد  CHIPرا کنترل نمود اگر کد  CHIPبا کد حافظه دکودر یکی باشد در این صورت دکودر یک کد جدید ایجاد نموده و به  ECUانژکتور می فرستد و قفل آن را باز کرده و نهایتاً منجر به روشن شدن خودرو می شود . تا سال  1997دکودر به صورت یک قطعه جداگانه بوده لکن امروزه دکودر در داخل  UCHقرار گرفته است و هر جا صحبت از دکودر شد منظور همان  UCHمی باشد.




فیلدهای خالی داخل دکودر

در داخل دکودر  4فضا به منظور معرفی 4عدد  CHIPوجـود دارد (بسته به نوع سیستم بعضاً قابلیت تعریف دو کلید وجود دارد) یکی از محاسن سیستمهای نسل دوم این است که با گم شدن یک کلید می توان فضای معرفی شده برای کلید گـم شـده را بـه یـک کلید دیگر اختصاص داد به این معنی که یک کلیـد دو بـار تعریـف شده است لذا کلید گم شده عملا از کار می افتد و در صـورتی کـه مالک خودرو آن را پیدا نمود می توان مجددا آن را تعریف نماید.

نحوه کارکرد سیستم پس از تائید کد توسط دکودر در سیستمهای CRYPTED

پس از آنکه دکودر از طریق ترانسپوندر کد  CHIPرا کنترل نمود اگر کد  CHIPبا کد حافظه دکودر یکی باشد امکان استارت خـودرو وجـود دارد در ایـن حالـت ، UCHکــامپیوتر انژکتــور را فــرا مــی خوانــد بــدین صــورت کــه یــک شــماره بــه کــامپیوتر انژکتــور مــی فرســتد و کــامپیوتر شــروع بــه حســاب کــردن می کند در کامپیوتر انژکتور این شماره در یک فرمول ریاضی قرار می گیرد و دقیقا در  UCHنیز همین کار انجام می شود (هر دو با یک شـماره و یـک الگـوریتم کارمی کنند)وقتی نتیجه در دو کامپیوتر یکی شد با یکدیگر صحبت نموده و وقتی شماره ها یکی شدند  UCHیک کد جدید می سـازد و بـه کـامپیوتر انژکتـور می فرستد تا قفل آن باز شود . لذا هر بار کد اولیه در فرمول ریاضی تغییر می کند و کد مذکور ثابت نمی باشد و این امر سبب می شود که امکان کپی نمودن کـد غیر ممکن گردد . می توان گفت که فرمول موجود در کامپیوترها به لحاظ ریاضی بر اساس منطق ( سری و دنباله) کار می کننـد . دکـودر یـک شـماره انـداز دارد و کلید نیز یک شماره انداز دیگر) کنتور( . لذا اگر تعداد فشار دکمه ریموت )در حالتی که منجر به باز شدن در نگردد( زیر عدد  1000باشد با اولین بار روشن کـردن خودرو شماره های دو کنتور دکودر و ریموت با هم مجدداً تطابق پیدا می کنند ولی اگر شخصی آن را بیش از  1000بار فشار دهد کلید دسنکرونیزه می شود .




نسل سوم سیستمهای ضد سرقت

سیســــتم (ENCRYPTED) V2کـه مجهــز بــه سیســتم MULTIPLEX باشــد نســل ســوم سیســتمهای ایمــوبیلایزر را تشکیل می دهد در خودروهای نسل سوم به جای استفاده از کلید و سیستم ترانسپوندر از سیسـتم کـارت و  card readerاسـتفاده مـی شـود در سیسـتم مـذکور نیـز ماننـد نسـل دوم یـک chip الکترونیکی داخل کارت مخصوص خودرو قرار دارد به شکلی کـه پس از قرار دادن کارت با فشار دکمه اسـتارت نسـبت بـه روشـن کردن خودرو اقدام خواهد شد. وقتی کارت به صورت نیمه در کـارت خـوان قـرار گیـرد رادیـو و چراغهای خودرو روشن می شود .

 

ولی هنگامی که کارت به طـور کامـل در کـارت خـوان قـرار گیـرد جریان به  UCHمی رسد و از کارت خوان می خواهد که کارت را شناسایی کند .بعد از شناسایی کارت ،دکودر داخل  UCHیک کـد به سمت قفل الکترونیکی فرمان می فرستد و اگر کد درسـت باشـد قفل باز می شود و این یک کد کاملا جداگانه است تمامی این ارتباطات در شبکه MULTI-PLEXبوده و هنگامی که قفـل فرمـان آزاد شـد بـه  UCHاطـلاع داده مـی شـود کـه قفـل الکترونیکی فرمان باز شده است .

 

نمای شماتیک سیستم های نسل سوم

1-    کارت روشن کردن خودرو

2-   (card reader) کارت خوان

3-   UCH  یا پردازشگر اصلی سیستم ضـد سـرقت کـه دکودر در داخل آن واقع است .

4-   عناصـری کـه پـس از هـم خـوانی کـد ارسـالی بـه کامپیوتر انژکتور از طریق  UCHفعال می شوند نظیـر قفل الکترونیکی فرمان در وهله اول و در مرحله بعـدی سایر اجزا مانند انژکتورها ، پمپ بنزین وسیستم جرقه .


شبکه MULTIPLEX  ( VAN  یاCAN )

سیم های ارتباطی ( غیر از سیستم MULTIPLEX )

ارتباطات القایی (ارسال امواج رادیو فرکانسی )

اجزای اصلی سیستم به قرار زیر می باشد :

1)    کارت خودرو (به جای سوییچ)

2)    کارت خوان

3)    UCH

4)    قفل الکترونیکی فرمان

5)    ECU انژکتور

6)    صفحه داشبورد

7)    سایر ECU های متصل در شبکه مالتی پلکس




تگ ها : دیجیتال خودرو سامانه ایموبلایزر Immobilizer IMMO ایمو سیستم ضد سرقت ECU UCH مقاله ضد سرقت سرقت ایموبیلایزر مادون قرمز CPH


نظر شما با موفقیت ثبت شد!

نظرات کاربران :

برای ثبت نظر باید به حساب کاربری خود وارد شوید