رادیاتور

انتشار : 1 ماه پیش
آخرین بروزرسانی : 1 ماه پیش

ایمنی در هنگام کار روی رادیاتور

1- هرگز در رادیاتور با منبع انبساط موتوری که گرم شده است را باز نکنید، باز کردن - سوراخ بودن شبکه و نشت آب  در ممکن است سبب جوش آمدن ناگهانی آب شود و در نتیجه به شما یا افرادی که در نزدیکی اتومبیل شما هستند آسیب رسانده و دچار سوختگی شوند.

2- مخلوط آب و ضد یخ سمی است و خوردن آن موجب بیماری شدید و یا حتی  مرگ می شود. اگر مخلوط فوق روی دستها و پوست شما ریخت بلافاصله شستشو  نمائید.

3- در بعضی مواقع ضدیخ اشتعال پذیر است مواظب باشید.

4- در صورتیکه موتور خودروی شما جوش آورد ابتدا با ریختن آب روی رادیاتور  نسبت به پایین آوردن دمای سیستم اقدام و سپس موتور خودرو را خاموش نمائید.

 

بازدید مقدار آب رادیاتور

1-   در صورتیکه خودرو دارای منبع انبساط میباشد از روی گیج منبع انبساط میزان آب را می توان کنترل نمود بدین صورت که مقدار آب می بایستی بین خطوط MIN و MAX باشد .

2-   در صورتیکه خودرو دارای منبع انبساط نمی باشد مقدار آب بایستی از طریق باز کردن در رادیاتور کنترل کرد .


توجه داشته باشید:

برای باز کردن در رادیاتور آن را فشار دهید و اهسته بچرخانید تا به ضامن برسد ( طبق شکل ) با این کار فشار سیستم کاهش می باید سپس دوباره درب رادیاتور را فشار دهید و آن را بچرخانید .

 

 

عيوب احتمالی رادیاتور

1-   سوراخ بودن شبکه ونشت آب

2-   خرابی واشر در رادیاتور و نشت آب

3-   کثیف بودن و گرفتگی شبکه های رادیاتور

4-   خرابی در منبع انبساط رادیاتور

5-   سوراخ بودن منبع انبساط رادیاتور

6-   سوراخ بودن لوله رابط مببع انبساط و رادیاتور

هشدار

وقتی موتور جوش آورده با نزدیک به دمای جوش است هرگز درب رادیاتور را بار نکنید ممکن است آب جوش و یا بخار که از در رادیاتور بیرون می زند به شما و اطرافیانتان آسیب برساند.

 

در رادیاتور و منبع انبساط

بیشتر سیستم های خنک کن موتور به وسیله در مخصوصی که روی دهانه رادیاتور بسته میشود در زبندی شده و تحت فشار قرار می گیرد. در نتیجه آب بر اثر تبخیر تلف نمی شود و استفاده از منبع انبساط امکانپذیر می گردد. لذا وقتی سیستم تحت فشار باشد نقطه جوش بالا رفته و در نتیجه بازدهی سیستم افزایش می یابد. در رادیاتور دارای یک شیر خلاء شکن می باشد. این شیر مانع ایجاد خلا در سیستم می شود. وقتی موتور را خاموش میکنیم آب داخل سیستم سرد شده و در نتیجه انقباض آب کاهش حجم در سیستم خلاء ایجاد می شود این خلاه قادر است شبکه های رادیاتور را در هم بپیچند در نتیجه وجود شیر خلاء شکن ضروری بوده که با باز شدن آن آب از منبع انبساط رادیاتور وارد رادیاتور می شود. همچنین زمانیکه خودرو سرد است در نتیجه کار کرد موتور آب در گردش گرم میشود حجم آن افزایش می یابد و آب اضافی از طریق لوله انتقال انبساط می گردد.

 

توجه داشته باشید :

آب در صفر درجه سانتیگراد یخ می زند و در ۱۰۰ درجه سانتیگراد جوش می آورد. اگر از آب داخل رادیاتور بعنوان سیال خنک کننده استفاده شود در  دمای کمتر از صفر درجه سانتیگراد یخ می زند و دیگر حالت سیال ندارد پس در موتور گردش نمیکند و موجب جوش آوردن موتور می شود ضمن اینکه آب هنگام انجماد ۹ درصد انبساط پیدا میکند در نتیجه این افزایش حجم باعث ایجاد شکستگی در قسمتهای مختلف میشود مانند رادیاتور و بلوک سیلندر در  ضمن بیرون زدن پولکی موتور را در پی خواهد داشت .

لذا استفاده از مخلوط آب و صد یخ متداولترین راه برای پایین آورن نقطه انجماد و بالا بردن نقطه جوش میباشد. مخلوط ۵۰ درصد آب و ۵۰ درصد ضد یخ برای  مصرف در تمام طول سال در بیشتر موتورها توصیه می شود .



لذا در صورت استفاده از ضد یخ

1-    نقطه انجماد سیال خنک کننده تا ۳۷ درجه سانتیگراد پایین می رود .

2-   نقطه جوش سیال تا ۱۰۸ درجه سانتیگراد بالا می رود.

3-   به حفاظت از قطعات فلزی سیستم خنک کننده در برابر رسوبها و خوردگی کمک می کند.

تذکر :

توصیه می گردد هر دو سال یکبار مخلوط آب و ضدیخ تعویض گردد زیرا خاصیت مکملهای ضد کف و ضد خوردگی و ... ممکن است از بین برود.

شایان ذکر است:

کار کرد موتور در دمای پایین و جوش برای موتور زیان بار خواهد بود لذا بهترین دما که دارای بیشترین بهره وری میباشد ۹۱ تا ۹۳ درجه سانتیگراد می باشد .

 


تگ ها : دیجیتال خودرو سامانه سیستم خنک کننده مقاله رادیاتور منبع انبساط ضد یخ آب رادیاتور


نظر شما با موفقیت ثبت شد!

نظرات کاربران :

برای ثبت نظر باید به حساب کاربری خود وارد شوید