کیسه هوا

انتشار : 1 ماه پیش
آخرین بروزرسانی : 1 ماه پیش

از سال های گذشته ، کمربند ایمنی از جمله مهم ترین تجهیزات ایمنی خودرو در تصادفات را نندگی بوده اند . ولی باتوجه به پیشرفت هایی که در سال های بعد رخ داد ،کیسه های هوا به عنوان مکملی قوی و بسیار مطمئن در کنار کمربندهای ایمنی بکار برده شدند . در سال های  1980اولین کیسه هوا بر روی اتومبیل نصب گردید . از سال  1998تمامی خودروها ، موظف به استفاده از کیسه هوا شدند . امروزه آزمایشات و تجربیات نشان داده است که کیسه هوا ، احتمال خطر فوت افراد در تصادفات را تا  %30کاهش داده است .

ساختار اصلی سیستم

قبل از بررسی ساختار این سیستم ، بهتر است به این نکته اشاره کنیم که طبق قانون اینرسی هـر جسـمی کـه در حال حرکت باشد ، در صورت متوقف شدن محرک خود با همان سرعت ادامه می دهد. حال تصور کنید کـه خـودرو در حال حرکت می باشد و با همان سرعت خودرو به حرکت خود ادامه می دهد مگر اینکه یک نگهدارنده آنهـا را از حرکت باز دارد . عملی را که کیسه هوا انجام می دهد ، بازداشتن حرکت مسافر بـدون ایجـاد کمتـرین خسـارت و جراحتی به آن می باشد .


اجزاء سیستم کیسه هوا

1.     خود کیـســـه تشکیل شده است از یک لایه نازک نایلون فابریـــکی که می تواند در داخل غربــیـــلک فرمان ، داشبورد و حتی در مدلهای جدید بر روی درهای جانبی نیز قرار داده شود.

2.     سنسور که وسیله ای جهت ارسال اطلاعات به کیـــسه هوا جهت فعال شدن می باشد .فعال شدن کیــسه هوا هنگامی رخ می دهد که نیرویی برابربا تصــــادم یک جسم محرک( خودرو ) با دیوار سرعتی معادل  16تا  24کیلومتر بر ساعت ایجاد گردد . این سنسور با استفاده از یک سویــــیچ مکانیکی که هنگام ضربه بسته شده و یک اتصال الکــتریکی را بوجود می آورد ، ضربه را حس می کند . سنسور های الکترونیکی از یک حـسگر شتاب که بر روی یک تراشه سیلیکونی قرار داده شده است ، استفاده می کند .




3.     سیســـتم فعال کننده کـیسه هوا از یک پالس سریع گاز نیتروژن( یا هر گاز دیگری ) که از ترکیب شیمیایی نیــترید سدیم (NaN3) و نیترات پتاسیم (KNO3)تولید می شود . برای متورم کردن کیسه استفاده می کند. سیستم کیسه هوا یک چاشنی را فعال کرده و ســـپس حجم بسیار زیادی از گاز جهت متورم کردن وارد کیـــسه می شود ( این اعمال در کمتر از یک چشم بهم زدن رخ می دهد) . پس از لحظاتی گاز از سوراخ های دور کیــــسه خارج شده و سیســتم غیر فعال می گردد . تمامی این اعمال در  25/1 ثانیه رخ می دهد.


سنسورهای ضربه

سنسورهای ضربه ، قطعه ای هستند که به همراه مدول کنترل ، جهت تشــخیص بروز ضربه در خودروها بکار میروند. این سنسورها با تشخیص شتاب منفی حاصل از ضـربه شدت ضربه را مشخص کرده و سیگنالی را به مـــدول کنترل ، جهت فعال کردن کیـــسه هوا ارسال میکنند .


انواع سنسورها

دو نوع سنسور ضربه وجود دارد :

IMPACT SENSOR ( سنسورهای جلو )

 SAFING SENSOR  ( سنسورهای عقب )

سنسورهای جلو در قسمتهای مختلف جلـــوی خودرو نصب میشوند. برخی از آنها در داخل گلـــگیر ، برخی در جلوی رادیــــاتور و تعدادی مابین موتـــور و پانل داشبورد قرار گرفته اند . سنـسورهای عقب وظیفه تشخـــــیص بروز ضربـه را بعهده دارند . این سنسورها در کارخانــجات مخــتلف در قسمتهای مختلف خودرو نصب میشوند و در برخــی مدلها بصورت یکـــپارچه با مدول کنترل بکار میروند .

 

فعال شدن کیسه هوا

در تصاویر روبرو ، مراحل مختلف فعال شدن کیــسه هوا نشان داده شده است .



تصویر ذیل ، نمایانگر مراحل مختلف فعال شدن کیــسه هوای سمت راننده میباشد . تصویر اول ، نشانگر فعال شدن کیسه هوای سمت راننده میباشد. تصویر دوم ، نشانگر برخورد شخص با کیسه هوا میباشد . تصویر سوم ، نشانگر برگشت شخص به حالی عـــادی و تخلیه شدن کیسه هوا میباشد .

 

فعال کننده کیسه هوا

تصویر روبرو نشانگر طرح شماتـیکی از یک نوع فـعال کننده کیسه هوا میباشد . هنگامی که مدول کنترل ، مجموعه سیسـتم کیـــسه هوا را فعال میکند ، یک جــریان الکتــــــریکی به جرقه زن ارسال شده و سپس سیستم کیــــسه هـوا فعال میشود ، در ادامه گاز نیتروژن با حجم بســــیار بالاجهت پرباد کردن کیسه آزاد میشود .


سیستم های جدید کیسه هوا

سنسورهای وزن (WEIGHT SENSOR) : این سنسورها جهـت مشـخص کـردن وزن سرنشـینان ( بطـور مثـال ، بزرگسال یا خردسال ) بکار میرود .

نشانگر مادون قرمز (INFRA RED DETECTION) : این سیستم با استفاده از اشعه مادون قرمز ، فاصله سرنشینان با کیسه هوا را مشخص کرده و مطابق با آن ، شدت انفجار کیسه هوا را تنظیم میکند .

حس کننده های بازتابی (REFLECTIVE OCCUPANT SENSING) : این سنسـورها ، در صـندلی و داشـبورد قـرار گرفته و فاصله سرنشینان با داشبورد را مشخص میکند .


تگ ها : دیجیتال خودرو سامانه AirBag کیسه هوا مقاله سنسور ضربه


نظر شما با موفقیت ثبت شد!

نظرات کاربران :

برای ثبت نظر باید به حساب کاربری خود وارد شوید